Svenska kyrkan är landets största fastighetsägare. De lägger cirka 4 miljarder kronor per år på att hålla sina byggnader i gott skick. Men hur underhåller man skyddsklassade byggnader som kan vara upp till tusen år gamla? Och finns den kompetensen inom organisationen? ID16 fick i uppdrag att ta fram en utbildningsfilm på uppdrag av Kyrkans Fastighetssamverkan.

Ny webbplats, nytt innehåll och satsning på video genererar nu ett stadigt flöde av nya kundförfrågningar. “ID16 har verkligen lyckats skapa en webbplats som attraherar och konverterar våra kunder.” berättar vd Manuela Zerega. “Dessutom tycker jag det är mycket viktigt att vi kommunicerar den höga kvalitet och service som Beautiful Apartments erbjuder, och där upplever jag att marknadsföringen verkligen gör rättvisa åt vårt varumärke nu.”

En ny grafisk identitet, en förnyad webbshop avseende innehåll och design, satsning på SEO och UX samt regelbundna nyhetsbrev och aktiv närvaro i sociala medier har resulterat i mer än dubblad försäljning via webshoppen.

Det gick inte att bygga ut den fysiska butiken mer. Lösningen blev att öppna en butik på nätet. Där ville vi förmedla den härliga känslan i den “riktiga” trädgårdsbutiken. Och bjuda på inspiration och trädgårdstips från den kunniga personalen. Resultatet blev uppskattat av trädgårdsentusiaster över hela landet.

Att köpa en kakelugn eller en bastu på nätet kan kännas lite vågat. Då är det en stor styrka att också ha en fysisk butik med landets största utställning. Just kombinationen ger en stark och trygg köpupplevelse. Kunderna kan göra ett första urval innan de åker till butiken, eller tvärtom.

Varumärkesplattformen gör det lättare att planera marknadsföringen och komma överens internt. Det dagliga arbetet flyter smidigare när alla är överens om grunderna kring varumärket. Gemensamma kampanjer nationellt var exempelvis svåra att genomföra tidigare. Även affärsutvecklingen har fått ett tydligare fokus.

Huddinge kommun och Kungens Kurva Företagarförening anlitade ID16 för att skapa ett attraktivt varumärke för destinationen Kungens Kurva. Arbetet innefattade profilering, ny webbplats, events i samarbete med bl a IKEA, MediaMarkt och Elgiganten. Kvartalsvis utgivning av Kungens Kurva Magazine med reportage, tävlingar och annonser. Magasinet koordinerades med kampanjer, radioreklam och tävlingar on-line.

Arkitekterna hade negativa associationer till systemväggar på grund av brister i kommunikationen. Med inspirerande inredningskoncept framtagna i 3D samt rådgivning kring hur man skapar ett profilerat och trivsamt kontor förflyttade vi fokus från hårda fakta som teknik och pris till mjuka värden som design och stil.

ID16 ledde arbetet med att utveckla Sturegallerians vision och varumärkesplattform, som låg till grund och inspiration för arkitektarbetet och utveckling av retailmix på uppdrag av fastighetsägaren, samt för Sturegallerians löpande marknadsaktiviteter.

En total ansiktslyftning av varumärket Recab. Vidareutveckling av grafisk identitet, ny webbplats, regelbundna nyhetsbrev och utställningsmaterial. Kommunikationskonceptet förmedlar höga krav och tuffa miljöer där Recab´s datorlösningar nyttjas. De används i militära applikationer, till flyg och marina applikationer där extremt hög tillförlitlighet krävs.

Vårt mångåriga samarbete har resulterat i en omfattande produktion av inspiration och rådgivning i form av bl a butikskommunikation, kampanjer, utbildningsmaterial, produktprofileringar, utställningsmaterial, m m.

ID16 fick i uppdrag av Fastighetsägaren och Företagarföreningen att tydligare profilera varumärket och löpande producera Angered Centrums reklam. Uppdraget innebar en ny strategisk plattform för varumärket, ny grafisk identitet och kommunikationskoncept samt löpande planering och produktion av centrumets marknadsaktiviteter.

En spännande mötesplats för kultur, utbildning och föreningsliv. ID16 vann den offentliga upphandlingen om att utveckla och bygga varumärket Messingen. Arbetet har inkluderat marknadsföring via t ex den egna webbplatsen, Facebook, events, annonsering m m.

Som ett företag som arbetar med att möjliggöra elektronisk kommunikation så kändes det viktigt att själva ha en modern och attraktiv framtoning. ID16 fick uppdraget att utveckla ett nytt kommunikationskoncept vilket bland annat utmynnat i ny grafisk identitet samt en ny webbplats med helt nyproducerat innehåll.