Ville öka antalet förvaltningsuppdrag
Kyrkans Fastighetssamverkan, KFS, önskade öka antalet förvaltningsuppdrag och förbättra lönsamheten på denna del av verksamheten. Förvaltningstjänsterna är en viktig del av verksamheten då många stora renoveringsprojekt kommer in via dessa uppdrag. Därför finns ett kommunikationsbehov för att marknadsföra dessa tjänster bättre.
Vill utbilda kunderna med film
Det är tidskrävande att sälja in förvaltningsuppdrag vilket ofta kräver att KFS personligen utbildar kunderna. Då dessa exempelvis är kyrkopolitiker med liten eller obefintlig kunskap kring förvaltning av kulturbyggnader så är detta ofta tidskrävande och en stor utmaning.
På grund av kompetensbrist är fastighetsförvaltningen ofta eftersatt hos kunderna och man “lappar och lagar” efterhand, och tar alltför sällan in fackmannamässig hjälp. Man försöker spara pengar men i själva verket blir det dyrare i längden då man inte budgetar korrekt eller sätter in insatser i tid.
Här fanns alltså ett behov av att förmedla vikten av rätt planering, budgetering och av att anlita rätt kompetens.

Uppdraget
Efter en första muntlig brief presenterade vi följande upplägg: Vi ville berätta om tekniska och administrativa utmaningar när det handlar om renovering och förvaltning av gamla kulturbyggnader, med utgångspunkt i kyrkans specifika organisation och problematik. Filmen skulle ha ett redaktionellt tilltal och inte kännas som en reklamfilm från KFS. Syftet var att informera och utbilda målgruppen kring förvaltning av gamla kulturbyggnader, men inte skriva dem på näsan. Budskapet skulle förmedlas pedagogiskt via en speakerröst som för handlingen framåt. Vi föreslog också att vi skulle intervjua tre kunder, ansvariga för det löpande underhållet av kyrkobyggnader.