Varumärkesplattformen är ett styrdokument, jämförbart med en affärsplan, som fokuserar på kärnan i en verksamhet och svarar på frågorna – varför finns vi, vad gör vi för skillnad, vad gör vårt erbjudande unikt gentemot våra konkurrenter? Hur ska vårt varumärke kännas och upplevas?
Varför finns vi? Vad gör vi för skillnad?
En tydlig varumärkesplattform är en förutsättning för att kunna bygga ett starkt varumärke. Den möjliggör att alla medarbetare kan dela samma bild om vad varumärket står för och vad som särskiljer det från konkurrenterna. Det gör också att arbetet med kommunikation och affärsutveckling går så mycket enklare och effektivare. Exempelvis blir samarbetet med externa byråer så mycket mer inspirerande och lustfyllda när alla inblandade har den strategiska grunden klar för sig.
Att utveckla en varumärkesplattform
Arbetet att ta fram plattformen blir en blandning av kreativt och strategiskt arbete som brukar innebära omvälvande aha-upplevelser och ge förnyad energi till interna diskussioner och projekt. Arbetsprocessen innehåller också delar av teori som skapar en gemensam kunskapsbas i våra diskussioner och övningar. Genom processen enas vi om varumärkets centrala frågor och skapar samsyn kring detta inom ledningsgruppen.
Vad innehåller en varumärkesplattform?
Beroende på behov och förutsättningar kan en varumärkesplattform vara mer eller mindre utförlig och innefatta olika delprocesser och leveranser. En komplett varumärkesplattform kan exempelvis beskriva:
- Varumärkets vision
- Varumärkeslöfte
- Målgruppsanalys; demografiskt, psykografiskt, köpbeteende, trender etc
- Analys av nyckelkonkurrenter
- Varumärkets positionering
- Organisationens kärnvärden
- Varumärkets personlighet
- Varumärkeshierarki
- Varumärkesterritorium; vilka förutsättningar finns för så kallad brand extension? Vilka nya produkter och tjänster passar eller passar inte under varumärket?
- Ett första utkast till implementeringsplan
Leverans
Resultatet sammanställer vi i ett strategiskt dokument. Beroende på behov anpassar vi utformning och omfattning. Välj exempelvis mellan ett presentationsmaterial i Powerpoint eller en skriftlig rapport.