Sociala medier är nu en naturlig del i vardagen för de flesta av oss. Två tredjedelar av Svenska folket använder Facebook, varav hälften gör det varje dag. I genomsnitt använder Sveriges dryga 6 miljoner Facebook-användare plattformen 14 gånger per dag! Att finnas i och annonsera i sociala medier handlar med andra ord om att finnas där din målgrupp finns. Men sociala medier är mer än bara Facebook.
Val av sociala kanaler och strategi
Vilka sociala kanaler ska du välja? Vi hjälper dig att analysera om i vilka kanaler dina kunder och prospekts befinner sig och är mest troliga att de använder. Oftast är det klokast att satsa någon eller några få plattformar och göra det riktigt bra. Då är det lättare att arbeta upp många följare och skapa engagemang och lära sig hur du ska kommunicera med dem för bästa resultat.
Vad ska du berätta och hur ska du säga det? Rätt utfört kan sociala medier vara ett fantastiskt marknadsföringsverktyg som verkligen hjälper ditt företag. Felaktigt utfört kan sociala medier dock vara rent slöseri med tid och pengar. Vi hjälper dig genom hela processen vilket kan inkludera planering, idégenerering, produktion och publicering enligt bästa praxis samt rapportering av resultat. Vi integrerar dessutom arbetet med ditt löpande content marketing-arbete och ser till att dina sociala medier långsiktigt bygger ditt varumärkes personlighet och tonalitet.
Då sociala medier rör flera olika områden i ett företag, från produktutveckling, kundservice, marknadsföring och PR är det viktigt att förankra strategin med alla berörda personer för att säkerställa att den kan genomföras framgångsrikt. Vi bidrar även gärna till att uppmuntra din personal att engagera sig i era sociala kanaler.