Victoria och Rikard Skoglund är mycket passionerade och kunniga trädgårdsentreprenörer med utvecklad fingertoppskänsla för estetik. De driver Zetas Finsmakarens Trädgård strax norr om Kungens Kurva. Det är landets finaste och trevligaste trädgårdsbutik tycker vi på ID16 och många med oss.
Victoria kontaktade oss i först för att få rådgivning kring hennes personliga varumärke. Med stor medial exponering i TV4, med en nyutgiven bok samt ICA som var intresserade av att utveckla en serie produkter i hennes namn. All denna uppmärksamhet kring hennes person kanaliserades dock inte på något naturligt sätt till försäljning hos Zetas trädgård.
Behövde en webshop
Att driva en trädgårdsbutik som Zetas har också sina speciella utmaningar. Dels finns ingen möjlighet att expandera butiken då all tillgänglig mark utnyttjats maximalt. Dessutom är säsongen kort. Vi insåg ganska snart vad Zetas behövde, nämligen möjlighet att expandera sin verksamhet på nätet med en satsning på en e-butik och marknadsföring via sociala kanaler.
Har tagit kontroll över sina varumärken på näten
”Vi är fantastiskt nöjda med det resultat som ID16 hjälpt oss att åstadkomma”, berättar Victoria Skoglund, ägare och kreativ chef på Zetas. “Vi är mycket noggranna med alla detaljer för vi vill att webbplatsen ska kommunicera precis rätt känsla och ID16 varit mycket lyhörda och hittat alldeles rätt. Dessutom är de väldigt kunniga på hur digital marknadsföring och Google fungerar.”
”En viktig fråga i våra inledande diskussioner var hur Zetas skulle kunna dra affärsmässig nytta av mitt personliga varumärke”, fortsätter Victoria. ”Id16 har hjälpt oss att arbeta mer med SEO och vi hamnar nu i topp bland sökresultaten, och har fått en betydligt bättre kontroll över våra varumärken på nätet.”
Ville förmedla känslan i den fysiska butiken
Målsättningen när vi byggde e-butiken zetas.se var framför allt att förmedla känslan av varumärket och trädgårdsbutiken med mycket inspiration och trädgårdstips från den kunniga personalen. Intresset för trädgård och inredning är stort i sociala medier och därför är webbplatsen integrerad med i synnerhet Facebook, Instagram och Pinetrest.
Dessutom kommunicerar Victoria flitigt via sin blogg vilket också driver mycket trafik till sajten. Varumärkena Victoria och Zetas slår verkligen an känslomässiga strängar och känslan som förmedlas är enhetlig i de olika kanalerna, vilket givit ett fantastiskt gensvar hos målgruppen.