Swedish Lorry Parts är en av världens ledande leverantörer av egenutvecklade reservdelar som passar till tunga fordon från bland annat Volvo och Scania. Via distributörer finns företaget representerat i drygt 90 länder. Företaget erbjuder produkter av högsta kvalitet och servicenivå. Dock upplevde man att kommunikationen inte återspeglade dagens moderna och framgångsrika företag.
Vårt omfattande samarbete har bland annat innefattat ny grafisk identitet, omfattande förnyelse av webbshop och en satsning på content marketing. Dessutom har vi utvecklat förpackningsdesign, butiksexponering. kataloger och profilerat företagets lokaler.
“ID16 hade från början lätt att förstå vad vi behövde och var ute efter”, berättar Claudia Blom, marknadschef på Swedish Lorry Parts. “Allt har blivit väldigt snyggt och proffsigt. Vi har fått massor av bra kritik för vår webbshop och nya kommunikation. Och samarbetet har fungerat oerhört smidigt. ID16 levererar alltid pålitligt, även när det är panik. För mig är det väldigt bekvämt. Jag är jättenöjd och det är våra kunder också.
Nya kommunikationen ger varumärket rättvisa
Även förpackningarna har fått nytt utseende. Målet bakom den nya designen har varit att bättre återspegla den höga kvalitet och servicenivå som Swedish Lorry Parts erbjuder. Den nya logotypen med sin typiska form av vapensköld tar inspiration från många klassiska bilmärken, vilket skapar igenkänning och kontinuitet med företagets tidigare formspråk. Det grafiska mönstret associerar till det nätverk av vägar som binder samman världens transporter av människor och gods.
”Vi vill tydligare skilja ut oss från de aktörer som försökt att plagiera våra produkter” förklarar Claudia Blom. ”Våra kunder ska känna dig helt trygga att de får den höga kvalitet som Swedish Lorry Parts står. Därför kommunicerar våra nya framtoning mer exklusivitet och kvalitet än tidigare”.
Förbättrad användarupplevelse i webshoppen
Ett viktigt mål är att kunderna själva ska kunna göra sina beställningar via nätet. Mycket arbete har lagts på UX och design, att göra hela beställningsprocessen tydligare, enklare, mer säljande och attraktiv. Dessutom har hela webbplatsen fått en ny design och ett förnyat innehåll. Samtliga sidor som presenterar företaget, nyheter, kampanjer o s v är nyproducerade och SEO-anpassade.
Content marketing för ökad trafik
Det är viktigt att ständigt göra sig påmind hos kunderna som oftast handlar från flera leverantörer. Varje månad får alla kunder minst ett nyhetsbrev med nyheter, artiklar och kampanjer. ID16 hjälper löpande till med planering och utveckling av nytt innehåll samt publicering på webbplats, i nyhetsbrev samt via sociala kanaler.
Butikskommunikation
Swedish Lorry Parts produkter säljs även via hundratals butiker världen runt. Det är viktigt att få bra exponering i butikerna och sticka ut i mängden av andra varumärken. ID16 har förutom de nya förpackningarna även tagit fram ett komplett koncept för butikskommunikation med design av butiksinredning, skyltar och promotionmaterial.
Trycksaker och profilartiklar
ID16 har utvecklat en mängd olika trycksaker i form av säljande broschyrer, tekniska kataloger och produktblad. Dessutom har vi tagit fram profilartiklar i form av giveaways m m.
Profilering av kontor
I samband med att företaget flyttade sitt huvudkontor i Stockholm fick ID16 uppdraget att profilera kontoret i form av färgsättning, egenutvecklade tapeter, materialval, skyltning, med mera.