ID16 | Content Marketing
ID16 | Content Marketing
logo
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesplattform
    • Leva varumärket
    • Varumärkesstruktur
  • Inbound Marketing
    • Web copywriting
    • Webbredaktörer
    • Social marknadsföring
    • Nyhetsbrev
    • SEO
  • Web design
  • Uppdrag
  • Kontakta oss
Folkuniversitetets varumärkesplattform
Folkuniversitetets varumärkesplattform
Home Folkuniversitetets varumärkesplattform
FOLKUNIVERSITETET VARUMÄRKESSTRATEGI

Folkuniversitetets varumärkesplattform

Folkuniversitetet är ett av landets största utbildningsföretag med omkring 1 500 anställda och en omsättning på 1,3 miljarder kronor. De växte fram ur universitetsvärldens studieledarföreningar som arrangerade studiecirklar för den breda allmänheten. Än idag har de ett nära samarbete med universitet och högskolor. Folkuniversitetet består av fem stiftelser med säten i Göteborg, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala. Representanter från universitet och studentkårer på de respektive orterna utgör stiftelsernas styrelser.

Problemet – en splittrad bild av varumärket

Med fem olika stiftelser med varsin marknadschef och en stor organisation på olika platser landet så initieras ständigt en mängd olika projekt och det är lätt att det blir spretigt i kommunikationen. Det fanns en grafisk profil och en gemensam webbplats. I övrigt såg man rätt olika ut. Tidigare analyser visade att målgruppen hade en splittrad om än positiv bild av Folkuniversitets varumärke.

”En viktig framgångsfaktor för att lyckas med sitt varumärkesarbete är att bygga upp en intern kompetens och förståelse kring varumärket, berättar Mona Lanneskog, marknadschef på Folkuniversitet i Stockholm. ”För oss fanns en viss frustration över att vi inte hade en gemensam plattform när vi anlitade ID16”.

Stor fördel att anlita extern konsult

”Jag är tveksam till om vi hade kunnat komma i mål på egen hand”, berättar Mona Lanneskog. ”Vi hade tidigare gjort försök att utveckla en strategisk varumärkesplattform men det projektet kom aldrig i mål. Det är ett stort arbete och och för oss var det nödvändigt att ha någon som kunde samordna och hålla ihop projektet.”

monica
”ID16 ledde smidigt arbetet framåt och såg till att vi verkligen kom i mål. Jag kan verkligen rekommendera ID16 till andra som har behov att utveckla sitt varumärke.”
“
Mona Lanneskog
Marknadschef Folkuniversitetet

Nollmätning en bra grund

En inledande webbenkät med frågor till både kunder och personal gav en bra grund och fungerar nu även som en 0-mätning mot framtida varumärkesmätningar. Workshops genomfördes sedan med marknadsgruppen, rektorerna och med annan personal. De olika grupperna tillförde intressanta perspektiv på sin syn på varumärket. Generellt fick vi många positiva omdömen men svagheterna låg just i en otydlighet kring vilka värden varumärket faktiskt står för.

Lättare att samordna aktiviteter

”Nu äntligen har vi en gemensam plattform för varumärket”, fortsätter Mona. ”Det gör det mycket lättare att planera och komma överens internt. Det dagliga arbetet flyter på lättare när man är överens om grunderna kring varumärket. Den strategiska plattformen har även mynnat ut i ett antal konkreta verktyg. Vi har förnyat vår grafiska identitet, vår bildmanual och vårt kampanjkoncept. Vi har även tagit fram en varumärkesbok i kortversion för personalen. Vi arbetar nu med gemensamma kampanjer nationellt vilket var svårt att genomföra tidigare. Även affärsutvecklingen, exempelvis när det gäller utveckling av våra utbildningar, har fått ett tydligare fokus”.

“Beskriver oss på pricken”

”ID16 ledde smidigt arbetet framåt och såg till att vi verkligen kom i mål”, fortsätter  Mona. “Vi tyckte alla att processen var kul och bra och på en lagom nivå. Arketyperna var dessutom väldigt spännande. De ger stor inspiration i vårt interna arbete. Det roliga var att den arketyp som vi landade i verkligen beskriver oss på pricken. Jag kan verkligen rekommendera ID16 till andra som har behov att utveckla sitt varumärke.” avslutar Mona Lanneskog, Marknadschef Folkuniversitetet.

FAKTA

Uppdrag: Utveckling av varumärkesplattform

Uppdragsgivare: Folkuniversitetet

Jag vill veta mer

FLER LIKNANDE UPPDRAG

VARUMÄRKESSTRATEGI

Kungens Kurva destinationsmarknadsföring
Kungens Kurva destinationsmarknadsföring
Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
Tredubblad försäljning på ett år
Tredubblad försäljning på ett år
KONTAKTA OSS

Kategorier

  • Branding & Identity Design
  • Content Marketing
  • Digital strategi & SEO
  • E-handel
  • Kampanj
  • Print & butikskommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webdesign & UX

ID16 Communication AB

ID16 erbjuder experthjälp inom digitala kampanjer, strategisk varumärkesutveckling, sökmotoroptimering (SEO), journalistik, copywriting, user experience design, konverteringsoptimering och grafisk formgivning. Vi har genomfört över 2000 framgångsrika kommunikationsprojekt. LÄR KÄNNA OSS

  • 08-545 515 00
  • info@id16.se
  • Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm, Sweden

TJÄNSTER

  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesanalys
  • Varumärkesplattform
  • Leva varumärket
  • Varumärkesstruktur
  • Inbound Marketing
  • Webbredaktörer
  • Social marknadsföring
  • Nyhetsbrev
  • SEO
  • Web copywriting
  • Webbdesign & utveckling

OM ID16

  • Uppdrag
  • Kontakta oss

HOS OSS - BESÖK OSS GÄRNA

hos oss - bilder
logo