Folkuniversitetet är ett av landets största utbildningsföretag med omkring 1 500 anställda och en omsättning på 1,3 miljarder kronor. De växte fram ur universitetsvärldens studieledarföreningar som arrangerade studiecirklar för den breda allmänheten. Än idag har de ett nära samarbete med universitet och högskolor. Folkuniversitetet består av fem stiftelser med säten i Göteborg, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala. Representanter från universitet och studentkårer på de respektive orterna utgör stiftelsernas styrelser.
Problemet – en splittrad bild av varumärket
Med fem olika stiftelser med varsin marknadschef och en stor organisation på olika platser landet så initieras ständigt en mängd olika projekt och det är lätt att det blir spretigt i kommunikationen. Det fanns en grafisk profil och en gemensam webbplats. I övrigt såg man rätt olika ut. Tidigare analyser visade att målgruppen hade en splittrad om än positiv bild av Folkuniversitets varumärke.
”En viktig framgångsfaktor för att lyckas med sitt varumärkesarbete är att bygga upp en intern kompetens och förståelse kring varumärket, berättar Mona Lanneskog, marknadschef på Folkuniversitet i Stockholm. ”För oss fanns en viss frustration över att vi inte hade en gemensam plattform när vi anlitade ID16”.
Stor fördel att anlita extern konsult
”Jag är tveksam till om vi hade kunnat komma i mål på egen hand”, berättar Mona Lanneskog. ”Vi hade tidigare gjort försök att utveckla en strategisk varumärkesplattform men det projektet kom aldrig i mål. Det är ett stort arbete och för oss var det nödvändigt att ha någon som kunde samordna och hålla ihop projektet.”
Nollmätning en bra grund
En inledande webbenkät med frågor till både kunder och personal gav en bra grund, även som en nollmätning mot framtida varumärkesmätningar. Workshops genomfördes sedan med marknadsgruppen, rektorerna och med annan personal. De olika grupperna tillförde intressanta perspektiv på sin syn på varumärket.
Generellt fick Folkuniversitetet många positiva omdömen men svagheterna låg just i en otydlighet kring vilka värden varumärket faktiskt stod för.
Lättare att samordna aktiviteter
”Nu när vi äntligen fått en gemensam plattform för varumärket går det så oerhört mycket lättare att planera och komma överens internt”, fortsätter Mona. ”Det dagliga arbetet flyter på lättare när man är överens om grunderna kring varumärket. Den strategiska plattformen har även mynnat ut i ett antal konkreta verktyg. Vi har förnyat vår grafiska identitet, vår bildmanual och vårt kampanjkoncept.”
”Vi har även tagit fram en varumärkesbok i kortversion för personalen. Vi arbetar nu med gemensamma kampanjer nationellt vilket var svårt att genomföra tidigare. Även affärsutvecklingen, exempelvis när det gäller utveckling av våra utbildningar, har fått ett tydligare fokus”.
“Beskriver oss på pricken”
”ID16 ledde smidigt arbetet framåt och såg till att vi verkligen kom i mål”, berättar Mona. “Vi tyckte alla att processen var engagerande och mycket lärorik. Arketyperna var dessutom väldigt spännande. De ger stor inspiration i vårt interna arbete. Det roliga var att den arketyp som vi landade i verkligen beskriver oss på pricken.
Jag kan verkligen rekommendera ID16 till andra som har behov att utveckla sitt varumärke.” avslutar Mona Lanneskog, Marknadschef på Folkuniversitetet.
Vill du läsa mer om projektet?
Om du vill veta mer om hur detta varumärkesprojekt kom till så har Dan Magnusson som ingick i Folkuniversitetets nationella marknadsgrupp beskrivit projektet utifrån uppdragsgivarens perspektiv. Läs mer här >