Bastuspecialisten i Bromma grundades 1965 av Ragnar Frunck och är Sveriges ledande butik inom bastu, bad och brasvärme. Med en stor och kunnig stab av kompetenta medarbetare är man störst vad gäller såväl omsättning som storlek på den fysiska butiken och utställningen där Sveriges största sortiment finns att beskåda.
Med allt tuffare konkurrens från lågprisaktörer på nätet upplevde de dock att man hade hamnat på efterkälken vad gällde sin digitala marknadsföring. Nu behövde man en säljande och inspirerande webbshop samt etablera kommunikation i sociala medier.
Viktigt att förmedla kunskap och inspiration
All produktinformation med priser och lagersaldon hämtas nu in från affärssystemet Garp via tidsstyrda synkroniseringar av data. Som betalningslösning valdes Samport med skräddarsydd integration. All grunddata kring produkterna uppdateras endast i affärssystemet. Övriga texter och bilder redigeras direkt i Magento.
När den nya e-shopen lanserades började beställningarna omedelbart trilla in från hela landet. Nu har man en butik som alltid håller öppet dit alla kan vända sig och ta del av produktinformation, få goda råd och inspiration.
E-butik och fysisk butik – en stark kombination
”Kunderna förväntar sig att man ska kunna se produkterna och kunna göra ett första urval innan man åker till butiken”, berättar Nils-Olof Westberg, vd på Bastuspecialisten. ”Sedan vi lanserade vår nya webbshop så är de väldigt förberedda när de kommer hit, ofta kan de till och med artikelnumret. Det en stor styrka att ha en bra butik både fysiskt och på nätet, och just kombinationen ger en stark och trygg köpupplevelse.”
Nils-Olof förklarar vidare att kunderna inte i första hand vill beställa en hel bastu eller kakelugn per e-handel, men inför ett köp av den storleken så gör man normalt en hel del research på nätet och då är det viktigt att ha en bra webbplats med inspiration och att presentera sina produkter verkligt attraktivt.
Smart offertförfrågan
I webbshopen utformade vi ett smart formulär som anpassar sig per produkt. Där kan kunden själv fylla i alla de uppgifter som personalen behöver för att lämna pris på en färdig installation. Den funktionen spar mycket tid även internt då personalen själva använder sig av den för att tillsammans med kund i butik räkna ut totalpriset på en installation.