Alcro, Sveriges största och trendigaste varumärke inom färg vill inspirera och sprida kunskap kring vad man kan åstadkomma med färg. Vårt mångåriga samarbete har resulterat i en omfattande produktion av inspirerande och rådgivande kommunikation i form av bland annat butikskommunikation, kampanjer, utbildningsmaterial, produktprofileringar, utställningsmaterial, med mera.
”Alcro har anlitat Id16 till hundratals olika enheter under de senaste 15 åren varav jag har ansvarat för kontakten under dryga fem år, berättar Eva Maslov, print and design manager på Alcro. “Det har handlat om allt från hela kampanjer till inspiration och praktiska arbetsråd. Att kommunicera kring färg och målning har sina utmaningar. Det är en balansgång mellan behovet att inspirera och att förmedla hur det rent praktiskt och tekniskt går till. Jag tycker ID16 hanterar denna balansgång perfekt. ID16 är lyhörda och har lätt att förstå vår verklighet och sätta sig in grundligt i problematik och uppdrag. Kreativt håller materialet hög klass och språk och ton är alltid väl anpassat mot respektive målgrupp – såväl konsument som fackfolk”. Och inte minst, med ID16 flyter projekten alltid snabbt, smidig och effektivt.”
Nedan några exempel:
Butiksexponering till Colorama
Det krävs mycket kunnande för att sälja färg då det finns många typer för olika slags ytor och underlag, inne och ute. Dessutom är det mycket noga att underarbete och målning utförs korrekt för att garantera resultatet. ID16 skapade ca 50 exponeringsmoduler som pedagogiskt guidar kunden till rätt produkter. Dessa har blivit mycket uppskattade, även av butikspersonalen då de kraftigt underlättar deras arbete med att förmedla inspiration och produktkunskap.
Miljökampanj
Alcro leder utvecklingen av miljövänliga färger och har som mål att ersätta alla organiska lösningsmedel. Denna kampanj riktade sig till såväl konsument som yrkesmåleri. Här presenteras Alcros miljövänliga färger och de miljömärkningar som dessa uppfyller. Här finns även gott om tips och råd för såväl proffs som hemmafixaren kring hur man målar så miljövänligt som möjligt. Materialet utvecklades i nära samarbete med Alcro Beckers miljöavdelning.
Förpackningsdesign
ID16 utvecklade förpackningar och marknadsmaterial för en serie kollektioner med schabloner. Med dessa kan du fritt skapa egna unika rum och ge förnyat liv till gamla väggytor och möbler.
Inspiration för den händige
En utgångspunkt i projekt var att göra det lätt för den normalhändige att själv kunna skapa något inspirerande och vackert. Därför är de flesta mönstren möjliga att placera ut på fri hand, utan mönsterpassning. ID16 tog fram allt marknadsmaterial.
Arbetsråd för löpande underhåll
Hur underhåller du ditt hus mellan målningstillfällena? Har du en bil tycker du nog det är självklart att den ska tvättas mellan varven. Men hur ofta tvättar du ditt hus, ditt livs kanske största investering? Här ger vi praktiska råd och tips kring hur du skyddar ditt hus – och dessutom miljön.
Kulörvalsguider
Utbildningar för butik och måleri
Vi föreslog och utvecklade konceptet Alcroskolan och Beckers Kompetenscenter, en kursverksamhet för både butikspersonal och yrkesmålare. ID16 utvecklade kursmaterial och ett webbaserat verktyg för lärare och föreläsare samt kurskataloger.
Alcroskolan
Från att hållit enstaka kurser på olika håll i landet är nu Alcroskolan ett inarbetat koncept med utbildning för såväl butikspersonal som yrkesmålare. ID16 har utvecklat allt marknadsmaterial.