ID16 | Content Marketing
ID16 | Content Marketing
logo
  • Content Marketing
    • Varumärkesplattform
  • Extern webbredaktion
    • Copywriting
    • SEO
  • Videoproduktion
  • Social marknadsföring
  • Kontakta oss
januari 30, 2024 by id16dev in Content Marketing
Utbildningsfilm till Kyrkans Fastighetssamverkan

Utbildningsfilm till Kyrkans Fastighetssamverkan

Ville öka antalet förvaltningsuppdrag

Kyrkans Fastighetssamverkan (KFS) ville öka antalet förvaltningsuppdrag och stärka lönsamheten inom denna del av verksamheten. Förvaltningstjänsterna är centrala eftersom många större renoveringsprojekt kommer in via dessa uppdrag. Därför behövdes en tydligare kommunikation som kunde förklara värdet av tjänsterna.

Utmaningen – kunskapsbrist hos målgruppen

Att sälja in förvaltningsuppdrag är tidskrävande. Kunderna är ofta kyrkopolitiker med liten eller ingen erfarenhet av fastighetsförvaltning, och KFS får lägga mycket tid på att utbilda dem. Många församlingar försöker dessutom spara pengar genom att “lappa och laga” i stället för att planera långsiktigt – något som i längden blir både dyrare och mer riskfyllt.

Uppdraget – film som förklarar och engagerar

ID16 fick i uppdrag att ta fram en film som kunde förklara vikten av planering, budgetering och fackmannamässig hjälp på ett sätt som både informerar och engagerar.
Vi föreslog en utbildningsfilm med redaktionellt tilltal – snarare än reklam – där fyra kunder, kyrkoherdar och kyrkopolitiker, berättar om sina egna erfarenheter av fastighetsförvaltning. Deras berättelser kompletteras av en speakerröst som för handlingen framåt.

Resultatet blev en film som utbildar, inspirerar och skapar förtroende för KFS. Projektet utmynnade också i fyra kortare filmer för sociala medier, med utvalda intervjuer som väckte intresse och drev trafik till huvudfilmen.

Vill utbilda kunderna med film

Det är tidskrävande att sälja in förvaltningsuppdrag vilket ofta kräver att KFS personligen utbildar kunderna. Då dessa exempelvis är kyrkopolitiker med liten eller obefintlig kunskap kring förvaltning av kulturbyggnader så är detta ofta tidskrävande och en stor utmaning.

På grund av kompetensbrist är fastighetsförvaltningen ofta eftersatt hos kunderna och man “lappar och lagar” efterhand, och tar alltför sällan in fackmannamässig hjälp. Man försöker spara pengar men i själva verket blir det dyrare i längden då man inte budgetar korrekt eller sätter in insatser i tid.

Här fanns alltså ett behov av att förmedla vikten av rätt planering, budgetering och av att anlita rätt kompetens.

Image
Filmen förklarar på ett mycket förtroendeingivande sätt varför församlingarna behöver vår hjälp med fastighetsförvaltning. Den har fått mycket positiv respons och underlättar vår införsäljning betydligt.
Samarbetet flöt väldigt smidigt – ID16 gjorde research, skrev manus och planerade hela produktionen. De stämde av viktiga steg så vi kände oss trygga genom hela processen. Resultatet blev bättre än jag hade kunnat föreställa mig.
Andreas Tassinari, kommunikationsansvarig, Kyrkans Fastighetssamverkan.

Uppdraget

Efter en första muntlig brief presenterade vi följande upplägg: Vi ville berätta om tekniska och administrativa utmaningar när det handlar om renovering och förvaltning av gamla kulturbyggnader, med utgångspunkt i kyrkans specifika organisation och problematik. Filmen skulle ha ett redaktionellt tilltal och inte kännas som en reklamfilm från KFS. Syftet var att informera och utbilda målgruppen kring förvaltning av gamla kulturbyggnader, men inte skriva dem på näsan. Budskapet skulle förmedlas pedagogiskt via en speakerröst som för handlingen framåt. Vi föreslog också att vi skulle intervjua tre kunder, ansvariga för det löpande underhållet av kyrkobyggnader.

Kyrkans Fastighetssamverkan – Utbildningsfilm

Hur underhåller man kyrkor som stått i över tusen år? Vi skapade en utbildningsfilm som visar hur kunskap och engagemang kan bevara Sveriges kulturarv – på ett modernt och inspirerande sätt.

Vill du också använda film för att utbilda och skapa förtroende?

Boka ett samtal – låt oss diskutera hur ni kan använda video för att förklara det komplexa på ett enkelt och engagerande sätt.

BOKA ETT SAMTAL >

Boka ett samtal

Boka ett samtal – låt oss prata om hur du kan få fler affärer online.

    1
    Recommend
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIN
    Share
    • Content Marketing
    • Videoproduktion
    Tagged in
    KONTAKTA OSS

    Så säger våra kunder

    Image
    “Vår webplats genererar nu mängder av kundförfrågningar. Tack vare ID16's SEO-arbete ligger vi först i Google på flertalet av våra mest prioriterade sökfraser, utan att vi lagt en krona på Google Ads eller köpta länkar. Jag är mycket nöjd och kan varmt rekommendera ID16 till dig som behöver övergripande hjälp med din digitala närvaro.” . LÄS MER...
    Manuela Zerega
    VD, Beautiful Apartments

    Image
    ID16 är vår partner i utvecklingen av vår digitala marknadsföring avseende allt från branding, innehåll, UX, SEO, m m och det har verkligen gett fantastiska resultat. Vi har mer än dubblat försäljningen i vår e-handel, vilket ökar stadigt. LÄS MER...
    Claudia Blom
    Marknadschef, Swedish Lorry Parts

    zetas-viktoria
    Vi är jättenöjda med det resultat som ID16 hjälpt oss att åstadkomma. Webbplatsen kommunicerar precis rätt känsla och Id16 har hjälpt oss med sökordsoptimering så vi nu hamnar i topp bland sökresultaten. LÄS MER...
    Victoria Skoglund
    Ägare och kreativ chef, Zetas Finsmakarens Trädgård

    ID16 Communication AB

    Vi hjälper företag att förklara det komplexa på ett enkelt och engagerande sätt – med film, text och SEO som bygger förtroende och affär.

      • Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm, Sweden
      • +46 (0) 708 26 72 94
      • Linkedin
      • info@id16.se
      • Instagram
      • YouTube
      logo