Många företag mäter många saker men missar ofta värderingarna som ofta styr hur vi uppfattar och prioriterar vårt arbete. Ökad medvetenhet om organisationens värderingar skapar engagemang och arbetsglädje.
För många organisationer är den personliga kundkontakten mycket viktig som bärare av varumärket. Här kan personalens agerande innebära en stor tillgång i varumärkesbyggandet eller resultera i fullständigt fiasko vad gäller kundernas upplevelse. I denna typ av organisationer är det givetvis extra viktigt att varje medarbetare förstår och agerar i enlighet med varumärkets riktlinjer.
En plan för implementering
Arbetet kan exempelvis genomföras som individuell coaching, i mindre grupper eller som gemensam workshop. Det senare brukar vara bra vid lanseringen av en ny varumärkesplattform men ha respekt för att det tar tid att förändra värderingar. Vill du att personalen verkligen ska känna att ledningen tar denna fråga på allvar så är det viktigt att arbetet får kontinuitet och prioritet.
Förankring av varumärkets värden
Utifrån er varumärkesplattform hjälper vi dig att förankra varumärkets värden i organisationen. Vi förtydligar vad de konkret ska innebära för ledning och på grupp- och individnivå. Syftet är att få alla att arbeta medvetet mot samma mål och ta ett personligt ansvar för att förmedla varumärket.
Detta kan exempelvis innebära att var och en i organisationen får möjlighet att definiera vad de själva, gruppen eller avdelningen, samt vad ledningen bör göra för att leva upp till kärnvärden och märkeslöftet. Resultatet bildar en utmärkt grund för att arbeta mer samstämmigt och integrerat med kommunikation i alla kanaler.
Arbetet dokumenteras på individnivå där var och en förpliktigar sig att leva upp till konkreta och gärna mätbara löften. Dokumentationen bildar sedan ett bra underlag för ert interna arbete med exempelvis befattningsbeskrivningar och utvecklingssamtal.