ID16 | Content Marketing
ID16 | Content Marketing
logo
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesplattform
    • Leva varumärket
    • Varumärkesstruktur
  • Inbound Marketing
    • Web copywriting
    • Webbredaktörer
    • Social marknadsföring
    • Nyhetsbrev
    • SEO
  • Web design
  • Uppdrag
  • Kontakta oss
Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
Home Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar
STRATEGI KONCEPT

Nytt kommunikationskoncept till Moelvens systemväggar

Moelven Eurowand som ingår i norskägda Moelven-koncernen är marknadsledare inom systemväggar till kontor med en marknadsandel på cirka 50 procent av den totala försäljningen av systemväggar i Sverige. ID16-teamet fick i uppdrag att utveckla en strategisk varumärkesplattform för Moelven Eurowand. Därefter fick vi förtroendet att konceptualisera och kommunicera via bland annat annonsering samt en exklusiv produktkatalog.

Systemväggar används ännu vid endast en femtedel av alla ny- och ombyggnader av kontor. I övrigt platsbygger man ännu på traditionellt vis, ofta med reglade gipsväggar med allt vad det innebär av buller, damm, lukt med mera. Bland de varumärken som erbjuder systemväggar är Moelven Eurowand idag marknadsledande. Kommunikationen saknade dock fokus och varumärket uppfattades som otydligt och odifferentierat hos identifierade målgrupper.

Image
“Vi valde ID16 för att vi upplevde att de verkligen förstod vår business och våra behov. Vår nya kommunikationsplattform är en mycket viktig pusselbit för att nå våra högt uppsatta tillväxtmål. Nya katalogen har blivit ett fantastiskt lyft och inte minst arkitekterna som vi bearbetar tycker den är jättesnygg och inspirerande.”
“
Peter Lindberg
VD, Moelven Eurowand
Image module
Image module
Image module

Sökte en ny plattform för kommunikationen

“Vi sökte efter en byrå som kunde hjälpa oss att definiera vårt varumärke och utveckla såväl kommunikationsstrategi och ett nytt kreativt sätt att kommunicera, berättar Peter Lindberg, vd på Moelven Eurowand. Vi valde ID16 för att vi upplevde att de verkligen förstod vår business och våra behov. Framför allt är jag oerhört nöjd med hur väl själva processen fungerat. Deras workshops och inspirationsseminarier har utbildat oss och fått oss enade kring en gemensam linje. ID16 har fångat såväl nuläget och vår vilja inför framtiden och lagt en helt ny plattform för vår kommunikation. Nya katalogen har blivit ett fantastiskt lyft och inte minst arkitekterna som vi bearbetar tycker den är jättesnygg och inspirerande. Affärsmässigt är vår nya kommunikationsplattform en mycket viktig pusselbit för att nå våra högt uppsatta tillväxtmål.”

Förstudie kring varumärke, kommunikation och försäljning

Vi inledde uppdraget med en förstudie kring varumärke, kommunikation och försäljning där vi fastställde förbättringspotential inom ett antal områden. Varumärkesprocessen innefattade sedan djupintervjuer med fastighetsägare, arkitekter, byggnadsentreprenörer och hyresgäster för att kartlägga köpbeteende och beslutsprocess samt attityder och preferenser hos målgrupperna. Detta kompletterades med identitets- och positioneringsanalys samt utveckling av strategisk varumärkesplattform.

Viktigt att skapa känslomässigt engagemang

Djupintervjuer med målgrupperna visade bland annat att arkitekterna hade negativa associationer till systemväggar. Detta visade sig inte bero på produktdesignen i sig utan snarare på brister i kommunikationen. Därför utvecklade ID16-teamet ett kreativt koncept som bygger på mycket karaktäristiska och starka designstilar. Med inspirerande inredningsbilder framtagna med hjälp av 3D-visualisering samt rådgivning kring hur man skapar ett profilerat och trivsamt kontor förflyttar vi fokus från hårda fakta som teknik och pris till mjuka värden som design och stil. Detta medförde ett betydligt större känslomässigt engagemang hos kunderna och mycket positiva omdömen från många arkitekter. Detta grundkoncept kombinerades i annonskampanjen med specifika budskap riktade mot de viktigaste målgrupperna i utvalda mediekanaler.

FAKTA

Uppdraget innefattade bl a:

  • Marknadsundersökning och strategisk varumärkesplattform
  • Olika inredningskoncept
  • Annonskampanj i fackpress,
  • Framvagn till produktkatalog
  • Mässmaterial
  • Broschyr
Jag vill veta mer

FLER LIKNANDE UPPDRAG

KONCEPT

Swedish Lorry Parts ökar försäljningen online
Swedish Lorry Parts ökar försäljningen online
Folkuniversitetets varumärkesplattform
Folkuniversitetets varumärkesplattform
Kungens Kurva destinationsmarknadsföring
Kungens Kurva destinationsmarknadsföring
KONTAKTA OSS

Kategorier

  • Branding & Identity Design
  • Content Marketing
  • Digital strategi & SEO
  • E-handel
  • Kampanj
  • Print & butikskommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webdesign & UX

ID16 Communication AB

ID16 erbjuder experthjälp inom digitala kampanjer, strategisk varumärkesutveckling, sökmotoroptimering (SEO), journalistik, copywriting, user experience design, konverteringsoptimering och grafisk formgivning. Vi har genomfört över 2000 framgångsrika kommunikationsprojekt. LÄR KÄNNA OSS

  • 08-545 515 00
  • info@id16.se
  • Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm, Sweden

TJÄNSTER

  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesanalys
  • Varumärkesplattform
  • Leva varumärket
  • Varumärkesstruktur
  • Inbound Marketing
  • Webbredaktörer
  • Social marknadsföring
  • Nyhetsbrev
  • SEO
  • Web copywriting
  • Webbdesign & utveckling

OM ID16

  • Uppdrag
  • Kontakta oss

HOS OSS - BESÖK OSS GÄRNA

hos oss - bilder
logo