En femdubbling av antalet besökare samt en försäljningsökning med 200% på ahsell.se under första året blev resultatet av förnyad webblösning, ny profilering av varumärket Ahlsell samt integrerade kampanjer i butiker och fackpress för marknadsföring av Ahlsells e-handel.
Ahlsell är Nordens största handelsföretag inom el, vvs och kyla med en omsättning på drygt 20 miljarder kronor. Eftersom enkelhet via Internet är ett av företagets kunderbjudanden, är e-handel prioriterat. På uppdrag av Ahlsells ledning och företagets huvudägare Nordic Capital utförde Accenture en omfattande analys avseende vidareutveckling av Ahlsells e-handel. På deras rekommendation skedde en upphandling där Ahlsell valde ID16 som partner för att bygga upp och marknadsföra företagets nordiska webbplatser i Sverige, Norge, Danmark och Finland med syftet att öka företagets försäljning via nätet. För att effektivisera marknadsföringen rekommenderade ID16 en vitalisering av varumärket vilket resulterade i att uppdraget även kom att omfatta förnyad varumärkesstrategi och grafisk identitet.
Lyfta fram den unika Ahlsell-andan
Ahlsell är ett modernt handelsföretag, som genom aktivt partnerskap underlättar för kunderna i sina jobb. Det var huvudbudskapet på de nya webbplatserna, som också genom en helt ny design kommunicerade en föryngrad bild av varumärket. Varumärkesanalysen visade på att varumärket visserligen var känt, men saknade en tydlig identitet. Målsättning var att webbplatserna såväl i budskap som utformning skulle förmedla den speciella »Ahlsell-andan«, där människorna har en nyckelroll i lagarbetet med kunderna.
För att generera trafik till webbplatserna, skapade ID16-teamet flera framgångsrika kampanjaktiviteter. Dessa har integrerats såväl på webben som i DR, med kampanjer i Ahlsells butiker och i fackpressannonser.



I kommunikationen lyfter vi fram den ”smarte installatören” som använder moderna verktyg för att effektivisera sin administration. Profilmanualen var ett viktigt verktyg i arbetet med att skapa en stark identitet för hela koncernen. Logotypen blev varsamt uppdaterad.
Ahlsells e-handelstjänster presenteras via ett antal trycksaker. Den nya webbplatsen fick förbättrad användarlogik, mer attraktiv design samt ett helt förnyat innehåll.