ID16 | Content Marketing
ID16 | Content Marketing
logo
  • Content Marketing
    • Copywriting
    • Videoproduktion
    • SEO
    • Webbredaktörer
    • Social marknadsföring
    • Nyhetsbrev
    • Varumärkesstrategi
      • Varumärkesplattform
      • Leva varumärket
      • Varumärkesstruktur
  • Kontakta oss
  • Uppdrag
maj 15, 2018 by id16dev in Uncategorized
Tredubblad försäljning på ett år

En femdubbling av antalet besökare samt en försäljningsökning med 200% på ahsell.se under första året blev resultatet av förnyad webblösning, ny profilering av varumärket Ahlsell samt integrerade kampanjer i butiker och fackpress för marknadsföring av Ahlsells e-handel.

Ahlsell är Nordens största handelsföretag inom el, vvs och kyla med en omsättning på drygt 20 miljarder kronor. Eftersom enkelhet via Internet är ett av företagets kunderbjudanden, är e-handel prioriterat. På uppdrag av Ahlsells ledning och företagets huvudägare Nordic Capital utförde Accenture en omfattande analys avseende vidareutveckling av Ahlsells e-handel. På deras rekommendation skedde en upphandling där Ahlsell valde ID16 som partner för att bygga upp och marknadsföra företagets nordiska webbplatser i Sverige, Norge, Danmark och Finland med syftet att öka företagets försäljning via nätet. För att effektivisera marknadsföringen rekommenderade ID16 en vitalisering av varumärket vilket resulterade i att uppdraget även kom att omfatta förnyad varumärkesstrategi och grafisk identitet.

Lyfta fram den unika Ahlsell-andan

Ahlsell är ett modernt handelsföretag, som genom aktivt partnerskap underlättar för kunderna i sina jobb. Det var huvudbudskapet på de nya webbplatserna, som också genom en helt ny design kommunicerade en föryngrad bild av varumärket. Varumärkesanalysen visade på att varumärket visserligen var känt, men saknade en  tydlig identitet. Målsättning var att webbplatserna såväl i budskap som utformning skulle förmedla den speciella »Ahlsell-andan«, där människorna har en nyckelroll i lagarbetet med kunderna.

För att generera trafik till webbplatserna, skapade ID16-teamet flera framgångsrika kampanjaktiviteter. Dessa har integrerats såväl på webben som i DR, med kampanjer i Ahlsells butiker och i fackpressannonser.

”Ahlsell Internetbutik i Sverige ökade omsättningen med cirka 200 procent under året efter lanseringen av den nya webbplatsen under första året. Antalet unika besökare på ahlsell.se femdubblades under samma period.”
Ulf Jacks, affärsutvecklingschef, Ahlsell

Image module
Image module
Image module

I kommunikationen lyfter vi fram den ”smarte installatören” som använder moderna verktyg för att effektivisera sin administration. Profilmanualen var ett viktigt verktyg i arbetet med att skapa en stark identitet för hela koncernen. Logotypen blev varsamt uppdaterad.

Ahlsells e-handelstjänster presenteras via ett antal trycksaker. Den nya webbplatsen fick förbättrad användarlogik, mer attraktiv design samt ett helt förnyat innehåll.

0
Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in

Recent comments

    Tags

    Branding & Identity Design Content Marketing

    ID16 Communication AB

    ID16 är specialister inom copywriting, videoproduktion, UX design, SEO, konverteringsoptimering och varumärkesutveckling. Vi har genomfört över 2000 framgångsrika kommunikationsprojekt.

    • 0708-267294
    • info@id16.se
    • Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm, Sweden

    TJÄNSTER

    • Copywriting
    • SEO
    • Nyhetsbrev
    logo