Ett hus för kultur och lärande. Det var ambitionen när multihuset Messingen tog form. Resultatet blev ett hus med bibliotek, en musikskola, två gymnasieskolor, bibliotek, filmvisningssalonger en idrottshall, gym- och danslokaler, musikstudio, konferenslokaler samt café och restaurang. Samspelet mellan kultur, utbildning och föreningsliv skapar en spännande mötesplats som bubblar av liv och aktivitet från tidig morgon till sen kväll.
ID16 fick ansvar för att utveckla varumärket och driva all löpande marknadsföring
ID16 fick redan under byggnationen, via en offentlig upphandling, ansvaret att profilera och marknadsföra Messingen. Arbetet har inkluderat utveckling av varumärkesplattform och grafisk identitet samt all löpande marknadsföring via t ex webbplatsen messingenhuset.se, Messingenhusets Fanpage på Facebook, events, annonsering m m.
”ID16 förstod att tolka våra önskemål och hade en stark vision för Messingen redan då det var en byggarbetsplats”, berättar Johannes Wikman, Kommunikationsstrateg på Upplands Väsby kommun. “Det var särskilt inspirerande att arbeta enligt deras varumärkesprocess med arketyper. Det gav varumärket en djupare dimension och ett bra avstamp för arbetet med kommunikationen. Jag har hittills inte stött på någon annan byrå som arbetat på ett liknande sätt.
“Det grafiska konceptet förmedlar på ett utmärkt sätt byggnadens moderna karaktär och dess starka status här i Väsby”, fortsätter Johannes Wikman. “Ett konkret exempel på Messingens ökade attraktionskraft är att behörighetskraven till gymnasieskolan redan höjts väsentligt. I det löpande arbetet med att marknadsföra destinationen Messingen arbetar ID16 proaktivt och mycket självständigt. De driver vår marknadsgrupp på ett proffsigt och smidigt sätt och ser till göra verklighet av våra gemensamma visioner.”
Marknadsundersökning och workshops
Våren 2011 inledde vi arbetet med en serie djupintervjuer av boende i Upplands Väsby för att kartlägga attityder och preferenser gällande Upplands Väsby, utbudet av kultur, utbildning, sport, restauranger, caféer samt förväntningar kring det nya Multihuset som var under uppbyggnad. Vi analyserade även statistik kring demografi, befolkningsutveckling m m.
Vi höll flera workshops med representanter från kommunens kommunikationsavdelning, politiker och Sodexo för att analysera varumärkets positionering, värden och personlighet. Som inspiration och underlag för workshopövningarna presenterade vi analyser från vår imageundersökning och även egna trendspaningar. Vi genomförde även en konkurrentanalys.
Utveckling av varumärkesstrategi och namn
Utifrån image- och identitetsanalysen utvecklade vi varumärkets kärnvärden och personlighet. Här valde vi även arketyp för att ge en djupare personlighet åt varumärket. När vi landat i strategin kändes den helt självklar, då den speglar såväl verksamheterna i huset, själva byggnadens framtoning som kommunens ambitioner.
När namnprocessen påbörjades fanns redan några starka namnkandidater, bl a ”Campus Väsby” och kvartersnamnet ”Messingen”. Vi genererade även nya namnförslag och hade stegvisa omröstningar och kontroller av lediga varumärken, webbdomäner etc innan projektgruppen slutligen enades för namnet Messingen.
Målet att fånga byggnadens fysiska gestaltning
Utmaningen var att fånga såväl den personlighet som vi arbetat fram som byggnadens fysiska gestaltning. Grundtanken med det grafiska temat var att det skulle kännas modernt, och skapa en intressant kontrast till de rostiga järnlameller som klär hela byggnadens fasad. Med klara färger signaleras att huset är fullt av liv och aktivitet. Fokus på events och byggnadens avancerade ljud och ljusutrustning symboliseras med lekande ljuskäglor i bokstaven M för Messingen. Även formerna speglar husets utformning och fasadens panelsystem. Den svarta komplementfärgen valdes för att skapa en tuff och självsäker look. Hela färgpaletten kompletterar de färger som White arkitekter använt såväl interiört som exteriört. Utifrån den grafiska profilen utvecklades profilmanual, fasadskyltning, profilartiklar m m.
Implementering av varumärket i organisationen
Vi genomförde utbildning och workshops på temat ”leva varumärket” med all personalen i huset. Målsättningen var att ta fram konkreta förslag på hur de i praktisk handling kunde stärka och arbeta i linje med varumärket.
Löpande marknadsföring
ID16 startade upp en marknadsgrupp med representanter för Väsby kommun, kommunalpolitiker samt Sodexo som ansvarade för driften av Messingen, med regelbundna marknadsmöten, planering av events, marknadsaktiviteter m m.
Webbplatsen var navet i kommunikationen. Här presenteras varje verksamhet och här kommunicerade vi löpande nyheter och alla evenemang. Vi skapade kampanjer, tävlade ut priser och stod i kontinuerlig kontakt med kommunen, kulturförvaltningen, biblioteket, musikskolan, filmklubben, gymnasieskolan m fl. Vi driver även en Facebook Fanpage och en You Tube-kanal, arbetar med sökordsoptimering, Google Adwords m m. Kring större evenemang och aktiviteter annonserar vi även lokalt.