ID16 | Inbound Branding Agency
ID16 | Inbound Branding Agency
logo
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesplattform
    • Leva varumärket
    • Varumärkesstruktur
  • Visuell identitet
  • Inbound Marketing
    • Web copywriting
    • Webbredaktörer
    • Social marknadsföring
    • Nyhetsbrev
    • SEO
  • Web design
  • Uppdrag
  • Kontakta oss
Destinationsmarknadsföring – Multihuset Messingen
Destinationsmarknadsföring – Multihuset Messingen
Home Destinationsmarknadsföring – Multihuset Messingen
Upplands Väsby kommun PROFILERING & LÖPANDE MARKNADSFÖRING

Destinationsmarknadsföring – Multihuset Messingen

Ett hus för kultur och lärande. Det var ambitionen när multihuset Messingen tog form. Resultatet blev ett hus med bibliotek, en musikskola, två gym­na­sie­­skolor, bibliotek, filmvisningssalonger en idrottshall, gym- och danslokaler, musikstudio, konferenslokaler samt café och restaurang. Samspelet mellan kultur, utbildning och föreningsliv skapar en spännande mötesplats som bubblar av liv och aktivitet från tidig morgon till sen kväll.

ID16 fick ansvar för att utveckla varumärket och driva all löpande marknadsföring

ID16 fick redan under byggnationen, via en offentlig upphandling, ansvaret att profilera och marknadsföra Messingen. Arbetet har inkluderat utveckling av varumärkesplattform och grafisk identitet samt all löpande marknadsföring via t ex webbplatsen messingenhuset.se, Messingenhusets Fanpage på Facebook, events, annonsering m m.

”ID16 förstod att tolka våra önskemål och hade en stark vision för Messingen redan då det var en byggarbetsplats”, berättar Johannes Wikman, Kommunikationsstrateg på Upplands Väsby kommun. “Det var särskilt inspirerande att arbeta enligt deras varumärkesprocess med arketyper. Det gav varumärket en djupare dimension och ett bra avstamp för arbetet med kommunikationen. Jag har hittills inte stött på någon annan byrå som arbetat på ett liknande sätt.

“Det grafiska konceptet förmedlar på ett utmärkt sätt byggnadens moderna karaktär och dess starka status här i Väsby”, fortsätter Johannes Wikman. “Ett konkret exempel på Messingens ökade attraktionskraft är att behörighetskraven till gymnasieskolan redan höjts väsentligt. I det löpande arbetet med att marknadsföra destinationen Messingen arbetar ID16 proaktivt och mycket självständigt. De driver vår marknadsgrupp på ett proffsigt och smidigt sätt och ser till göra verklighet av våra gemensamma visioner.”

Image
I det löpande arbetet med att marknadsföra destinationen Messingen arbetar ID16 proaktivt och mycket självständigt. De driver vår marknadsgrupp på ett proffsigt och smidigt sätt och ser till göra verklighet av våra gemensamma visioner.”
“
Johannes Wikman
Kommunikationsstrateg, Uppl. Väsby kommun
Image module
Image module
Image module

Marknadsundersökning och workshops

Våren 2011 inledde vi arbetet med en serie djupintervjuer av boende i Upplands Väsby för att kartlägga attityder och preferenser gällande Upplands Väsby, utbudet av kultur, utbildning, sport, restauranger, caféer samt förväntningar kring det nya Multihuset som var under uppbyggnad. Vi analyserade även statistik kring demografi, befolkningsutveckling m m.

Vi höll flera workshops med representanter från kommunens kommunikationsavdelning, politiker och Sodexo för att analysera varumärkets positionering, värden och personlighet. Som inspiration och underlag för workshopövningarna presenterade vi analyser från vår imageundersökning och även egna trendspaningar. Vi genomförde även en konkurrentanalys.

Utveckling av varumärkesstrategi och namn

Utifrån image- och identitetsanalysen utvecklade vi varumärkets kärnvärden och personlighet. Här valde vi även arketyp för att ge en djupare personlighet åt varumärket. När vi landat i strategin kändes den helt självklar, då den speglar såväl verksamheterna i huset, själva byggnadens framtoning som kommunens ambitioner.

När namnprocessen påbörjades fanns redan några starka namnkandidater, bl a ”Campus Väsby” och kvartersnamnet ”Messingen”. Vi genererade även nya namnförslag och hade stegvisa omröstningar och kontroller av lediga varumärken, webbdomäner etc innan projektgruppen slutligen enades för namnet Messingen.

Målet att fånga byggnadens fysiska gestaltning

Utmaningen var att fånga såväl den personlighet som vi arbetat fram som byggnadens fysiska gestaltning. Grundtanken med det grafiska temat var att det skulle kännas modernt, och skapa en intressant kontrast till de rostiga järnlameller som klär hela byggnadens fasad. Med klara färger signaleras att huset är fullt av liv och aktivitet. Fokus på events och byggnadens avancerade ljud och ljusutrustning symboliseras med lekande ljuskäglor i bokstaven M för Messingen. Även formerna speglar husets utformning och fasadens panelsystem. Den svarta komplementfärgen valdes för att skapa en tuff och självsäker look. Hela färgpaletten kompletterar de färger som White arkitekter använt såväl interiört som exteriört. Utifrån den grafiska profilen utvecklades profilmanual, fasadskyltning, profilartiklar m m.

Implementering av varumärket i organisationen

Vi genomförde utbildning och workshops på temat ”leva varumärket” med all personalen i huset. Målsättningen var att ta fram konkreta förslag på hur de i praktisk handling kunde stärka och arbeta i linje med varumärket.

Löpande marknadsföring

ID16 startade upp en marknadsgrupp med representanter för Väsby kommun, kommunalpolitiker samt Sodexo som ansvarade för driften av Messingen, med regelbundna marknadsmöten, planering av events, marknadsaktiviteter m m.

Webbplatsen var navet i kommunikationen. Här presenteras varje verksamhet och här kommunicerade vi löpande nyheter och alla evenemang. Vi skapade kampanjer, tävlade ut priser och stod i kontinuerlig kontakt med kommunen, kulturförvaltningen, biblioteket, musikskolan, filmklubben, gymnasieskolan m fl. Vi driver även en Facebook Fanpage och en You Tube-kanal, arbetar med sökordsoptimering, Google Adwords m m. Kring större evenemang och aktiviteter annonserar vi även lokalt.

FAKTA

Vårt uppdrag har innefattat:

  • Marknadsresearch och varumärkesstrategi
  • Idéer kring verksamheterna i huset
  • Namngivning och grafisk identitet
  • Design av fasadskyltning, profilprodukter m m
  • Planering av marknadsaktiviteter och events
  • Uppbyggnad och löpande utveckling av webbplats, digitala kampanjer via Facebook m m
  • Annonsering, i press och digitalt
  • Sökannonsering via Google Adwords
Jag vill veta mer

FLER LIKNANDE UPPDRAG

PROFILERING & LÖPANDE MARKNADSFÖRING

Swedish Lorry Parts ökar försäljningen online
Swedish Lorry Parts ökar försäljningen online
Ny webbplats bäddar för större affärer
Ny webbplats bäddar för större affärer
Total ansiktslyftning av varumärket Recab
Total ansiktslyftning av varumärket Recab
KONTAKTA OSS

Kategorier

  • Branding & Identity Design
  • Content Marketing
  • Digital strategi & SEO
  • E-handel
  • Kampanj
  • Print & butikskommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webdesign & UX

ID16 Communication AB

ID16 erbjuder experthjälp inom digitala kampanjer, strategisk varumärkesutveckling, sökmotoroptimering (SEO), journalistik, copywriting, user experience design, konverteringsoptimering och grafisk formgivning. Vi har genomfört över 2000 framgångsrika kommunikationsprojekt. LÄR KÄNNA OSS

  • 08-545 515 00
  • info@id16.se
  • Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm, Sweden

TJÄNSTER

  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesanalys
  • Varumärkesplattform
  • Leva varumärket
  • Varumärkesstruktur
  • Visuell identitet
  • Inbound Marketing
  • Webbredaktörer
  • Social marknadsföring
  • Nyhetsbrev
  • SEO
  • Web copywriting
  • Webbdesign & utveckling

OM ID16

  • Uppdrag
  • Kontakta oss

HOS OSS - BESÖK OSS GÄRNA

hos oss - bilder
logo