Angred Centrum är en inomhusgalleria i nordöstra Göteborg, 15 minuters spårvagnsresa från centrala Göteborg. Med ett 60-tal butiker samt restauranger, samhällsservice och kontor riktar sig Angereds centrum främst mot de som bor eller arbetar lokalt. Utmärkande är centrumets mångkulturella prägel med en hög andel nya svenskar.
Fastighetsägaren och företagarföreningen ville förbättra bilden av centrumet och skapa en tydligare positionering mot största konkurrenten Nordstan i centrala Göteborg.
Saknade en tydlig positionering och profil
Centrumet upplevdes delvis något slitet och varumärket var utan en tydlig profil. Den gängse bilden var att centrumet upplevdes lite gammalt och trist men samtidigt charmigt med ett annorlunda utbud. ID16 fick i uppdrag av Omniagruppen och Företagarföreningen att profilera varumärket och löpande producera Angered Centrums reklam. Samarbetet inleddes med att ID16 genomförde en marknadsanalys och förtydligade köpcentrumets positionering i syfte att differentiera varumärket mot konsumenterna. Uppdraget innebar en ny strategisk plattform för varumärket, ny grafisk profil och kommunikationskoncept samt löpande planering och produktion av centrumets marknadsaktiviteter.
Nedan några exempel:
Exotiska dofter, glädje och humor
Den naturliga lösningen var att positionera Angred tydligare kring mat och hushåll och lyfta fram de mer nischade koncepten som Halal-charken, den lokala ostboden, torghandeln med mera. Det nya konceptet andas exotiska dofter, glädje och humor. Vi samarbetade med den lokala profilen ”Shari” – en färgstark hiphop- och stå-upp-artist som fick agera som centrumets ansikte utåt. Han agerar även ofta konferencier vid våra events.


Mat från jordens alla hörn
Med torghandel och ett exotiskt doftande matutbud sticker Angered ut i mängden. Här hittar du mat från jordens alla hörn, senaste höstmodet blandat med huvuddukar och burkas. Ett ”Mecka” för såväl etniska svenskar som muslimer. ”ID16 har utvecklat ett spännande koncept som gör att vi sticker ut i bruset, i konkurrensen om med Nordstan och de andra köpcentrumen i Göteborg”, säger Christer Kvarfortdt, Centrumkoordinator.
Nära samarbete med handlarna
Större och mindre event har genomförts minst en gång i månaden kopplade samman med annonsering, erbjudanden och profilering i centrumet. Dessutom har vi kommunicerat erbjudanden och kampanjer via sociala medier och SMS.


Mängder av aktiviteter och events
Angered centrum med sin speciella mix av små personliga butiker som ger en stark prägel åt utbudet. Den lokala osthandlaren, halal-charken, torghandeln och andra färgstarka inslag bidrar alla med charm och entusiasm. Detta har vi strävat efter att förstärka i mängder av aktiviteter och events som kommunicerats integrerat i såväl traditionell press, skyltning i centrumet och online.