Ny webbshop till Bastuspecialisten

Bastuspecialisten i Bromma grundades 1965 av Ragnar Frunck och är Sveriges ledande butik inom bastu, bad och brasvärme. Med en stor och kunnig stab av kompententa medarbetare är man störst vad gäller såväl omsättning som storlek på den fysiska butiken och utställningen där Sveriges största sortiment finns att beskåda.

Med allt tuffare konkurrens från lågprisaktörer på nätet upplevde de dock att man hade hamnat på efterkälken vad gällde sin digitala marknadsföring. Nu behövde man en säljande och inspirerande webbshop samt etablera kommunikation i sociala medier.

 

”Vi har fått mycket beröm för webshoppens design och att den är så enkel att hitta och navigera i. ID16 har verkligen skapat en riktigt säljande lösning. Dessutom har de hjälpt oss komma igång med våra sociala kanaler. Nu upplever jag att vi verkligen är med i matchen vad gäller den digitala marknadsföringen. ”

NIls-Olof.jpg

Nils-Olof Westberg, vd, Bastuspecialisten

 

VIKTIGT ATT FÖRMEDLA KUNSKAP OCH INSPIRATION

All produktinformation med priser och lagersaldon hämtas nu in från affärssystemet Garp via tidsstyrda synkroniseringar av data. Som betalningslösning valdes Samport med skräddarsydd integration. All grunddata kring produkterna uppdateras endast i affärssystemet. Övriga texter och bilder redigeras direkt i Magento.

När den nya e-shopen lanserades började beställningarna omedelbart trilla in från hela landet. Nu har man en butik som alltid håller öppet dit alla kan vända sig och ta del av produktinformation, få goda råd och inspiration.

”Kunderna förväntar sig att man ska kunna se produkterna och kunna göra ett första urval innan man åker till butiken”, berättar Nils-Olof Westberg, vd på Bastuspecialisten. ”Sedan vi lanserade vår nya webbshop så är de väldigt förberedda när de kommer hit, ofta kan de till och med artikelnumret. Det en stor styrka att ha en bra butik både fysiskt och på nätet, och just kombinationen ger en stark och trygg köpupplevelse.”

Nils-Olof förklarar vidare att kunderna inte i första hand vill beställa en hel bastu eller kakelugn per e-handel, men inför ett köp av den storleken så gör man normalt en hel del research på nätet och då är det viktigt att ha en bra webbplats med inspiration och att presentera sina produkter verkligt attraktivt.

 

Smart offertförfrågan

I webbshopen utformade vi ett smart formulär som anpassar sig per produkt. Där kan kunden själv fylla i alla de uppgifter som personalen behöver för att lämna pris på en färdig installation. Den funktionen spar mycket tid även internt då personalen själva använder sig av den för att tillsammans med kund i butik räkna ut totalpriset på en installation.

 

Bastuspecialisten.se

CMS: Magento med Samport som betalningslösning.
Typ av sajt: E-handel, inredning
Uppdragsgivare: Bastuspecialisten Ragnar Frunck AB
www.bastuspecialisten.se

 

WooCommerce + WordPress = enkel e-handel

Woocommerce+wordpress id16

WooCommerce är betydligt mer kompetent än övriga e-handelplugins för WordPress på marknaden. Det har många smarta funktioner som gör det lättare och snabbare att programmera.

Har du redan en webbplats producerad i WordPress, vilket ju väldigt många har, så är steget inte så långt att starta upp en egen e-butik. WooCommerce kan vara det perfekta valet för dig med ett mindre företag som just startar upp e-handelsverksamhet eller för det medelstora företaget som vill kunna erbjuda sina kunder att beställa även på nätet. Vi kan dock konstatera på en gång att WooCommerce inte är valet för dig som primärt tänkt arbeta med e-handel. Har du behovet att koppla produkter, orders och kunder till ditt affärssystem så bör du titta på någon annan mer fullvärdig e-handelsslösning.

”Steget inte så långt att starta upp en egen e-butik. WooCommerce kan vara det perfekta valet för dig med ett mindre företag som just startar upp e-handelsverksamhet eller för det medelstora företaget som vill kunna erbjuda sina kunder att beställa även på nätet”.

Det finns några olika plugins för e-handel för WordPress men ingen har hittills hållit måttet som kvalitativt e-handelssystem för seriösa företag. Ett relativt nytt verktyg som drastiskt förändrat detta och placerar WordPress längst fram som en allvarlig utmanare som e-handelsplattform. Säg hej till WooCommerce!

 

Säg hej till WooCommerce!

WooCommerce är en open source e-handel plugin för WordPress från teamet på WooThemes. Den erbjuder en stabil och säker plattform byggd ovanpå WordPress vilket gör det enkelt att anpassa till dina behov. Plattformen har funnits i snart två år – version 2.0 lanserades i våras – och har redan nått nästan två miljoner nedladdningar. WooCommerce har snabbt blivit en populär e-handel plugin för många digitala byråer, inklusive ID16.
WooCommerce antar en ”freemium”-strategi, vilket innebär att e-handelsmodulen erbjuds helt gratis men några av tilläggen säljs mot en avgift. Denna modell fungerar bra eftersom det ger tillgång till mer komplexa tillägg och funktioner. Dock är grundutförande späckat med funktioner så det är inte säkert du behöver köpa till något alls.

 

Den bästa e-handels plugin som finns för WordPress

Vår erfarenhet av WooCommerce är att det är betydligt mer kompetent och komplett uppbyggt än övriga plugins för WordPress på marknaden. Det är lättare och har många smarta funktioner som gör att det är lättare och därmed snabbare att programmera. Det är väldigt enkelt att komma igång med och helt buggfritt vad vi upplevde. Vi vågar påstå att WooCommerce helt enkelt är den bästa e-handels plugin som finns för WordPress idag.

 

Funktioner (ett urval)

  • Stort urval snygga teman
  • Relaterade produkter
  • Favoriter
  • Topplista
  • Kommentarer och rating
  • Dela-funktioner till sociala medier
  • Responsiv Design

Lyckad QR-kodkampanj från Heineken

QR-kod_Heineken_sv

QR-koder har hittills inte slagit igenom på bredare front hos konsumenterna. Men från Heineken kommer denna smarta och sociala kampanj som användes vid en musikfestival. Alla som deltog fick sin egen QR-kod, lite som deras sociala medieprofil men i den verkliga världen. Ett kul sätt att träffa nya människor och bryta isen, inte minst för blyga personer. För Heineken blev kampanjen lyckad då man hade hundratals festivaldeltagare som agerade levande reklampelare för företaget.

 

Är QR-kod är här för att stanna

QR-koder snabbt få vanliga acceptans. Denna enkla teknik kan användare att enkeltflytta från ett offline (tidningar, tidskrifter, hamstring, broschyr) miljö till en online-en,genom att bara använda deras smartphone kameror.

Bortsett från möjligheten att flytta användare online, QR-koder öppnar också uppfascinerande nya möjligheter för innehållsleverantörer kreatörer att engagera sin publik. Följa upp mitt tidigare inlägg i ämnet, har jag listat några av de mest innovativaanvändning av denna teknik. Kampanjerna nedan är mina personliga favoriter. I själva verket var det Tesco Sydkorea exempel som verkligen fick mig att tänka om potentialen hos denna teknik.

1) Tesco i Sydkorea: Detaljhandel jätten skapade faktiskt en virtuell butik itunnelbanan så att folk faktiskt kan göra sina inköp i väntan på sin tur hem.

2) Mytoys.de: tyska online Toystore används koderna (och Lego) för att främja Lego!

3) Chili är: QR-koder där en del av en välgörenhetsorganisation ansträngning ochverkade på marknadsföring material på bord.

4) Starbucks och Lady Gaga: Är inte säker på vem nytta mest av den här kampanjen.Min insats skulle vara den här kampanjen gjorde så mycket för att popularisera QRkoder som de två märkena använder den.

5) JC Penny: personliga meddelanden med hjälp av QR-koder. Älskar idén.

Som Penny kampanjen säger ”kanske sin magi.” Ja det är och det finns mer av denframöver, särskilt när innehållsproducenter innehålla rörlighet, tid och analys i sinaQR-kod kampanjer.

Slutligen är detta en mycket kort lista för att göra jag vet andra intressantaanvändningsområden för kod som du är medveten om.

Läs mer: http://technorati.com/business/advertising/article/5-great-qr-code-campaigns/# ixzz1pZMHTRLx

Tips för Modern SEO

Google search

Om din business är beroende av bra sökresultat för att driva trafik och försäljning så kommer Googles sökresultat betyda mycket för hur dina kunder hittar dig. Är du ute efter att bli sedd och klickad så kommer här några heta tips för att öka din synlighet i Google.

Sök utan sociala medier tandlöst
Separationen av sök och sociala medier är officiellt borta. Sociala signaler som Twitter shares, Facebook likes och social bookmarking påverkar kraftigt din sökmotorrankning. I huvudsak är sökresultaten personligt för varje person. Med varje SEO-kampanj du startar, inkludera en social för aspekt för att underlätta interaktion och informationsutbyte.

Bra innehåll viktigast
Länkar till bra innehåll är nyckeln till framgång på nätet. Google är smart, det kan upptäcka och straffa betalda länkar och spam-länkar till sämre rankning. För den mest effektiva långsiktiga SEO-strategin flytta tillbaks ditt fokus till bra innehåll. Det gäller såväl på din webbplats som på andra platser på nätet. Att gästblogga är exempelvis ett utmärkt sätta att försöka skapa försprång mot konkurrenterna. Pröva gärna även att söka dig till bloggar som ligger lite utanför din egen kategori.

Marknadsför dig lokalt
Om ditt företag är beroende av lokala listor, koncentrera sig på att skapa en bra placering i Google Places. Många Google-sökningar visar Google Places listor och användarna agerar på detta. Företaget SEOmoz, som för övrigt utvecklat en mycket välgjord SEO-programvara, har undersökt ögonrörelser hos respondenter som betraktat Googles sökresultat. Undersökningen visar att användarna dras till någon av Google Places listningar, oavsett om de är blandade i organiska listor, är koncentrerade i en grupp av sju eller till och med nämns i mitten av resultatsidan. Värmekartan ovan visar ögonaktiviteten kring en Google-sökning på ”pizza”. Du kan nå en bättre placering i Google Places genom att använda:

Citat: Se till att din korrekta affärsinformation listas hos så många ansedda källor som möjligt runt på nätet.

Google Places sidoptimering: Precis som för din webbplats, se till att din Places-sida är korrekt optimerad. Inkludera kategorier som matchar exakt, och peka din Places sida tillbaka till en stad-specifik landningssida om möjligt.

Recensioner: Google visar bara recensioner från Google, men recensioner från guider och  sammanställare som Yelp, Superpages eller Trip Advisor kan hjälpa till att öka din digitala närvaro.

Var konsekvent
Om du skriver ”Sthlm.” Istället för Stockholm på din Google Places sida, se till att dina andra listor återspeglar samma ord.

Skriv för människor, inte sökrobotar
Användare söker i Google eftersom de har en fråga. Försök att förutse dessa frågor, om det är den bästa utomhusfärgen eller var du kan få den lägsta mobilkostnaden. Dina sökord och innehållet på dina sidor bör återspegla svaren på dessa frågor. Sökordsanalys tar tid och kräver envishet men det är utan tvekan den viktigaste aspekten av SEO. Tänk inte på sökord som data, utan försök att föreställa dig den person som kommer att skriva in sökordet och vilka frågor som rör sig i hans eller hennes huvud.

Kontrollera din Backend – Schema.org, Microformats och Rich Snippets
Google, Yahoo och Bing har gemensamt utvecklat Schema.org, en uppsättning webbplatsstandards som instruerar sökmotorerna vad din webbplats handlar om, vilket gör det lättare för dessa sökmotorer att läsa webbplatsens data och index.

Snippets (utdrag) kallas de textrader som visas under varje sökresultat. De är utformade för att ge användarna en känsla för vad som är på sidan och varför det är relevant för deras sökning. Om Google förstår innehållet på dina sidor, kan de skapa s k rich snippets med detaljerad information. Till exempel kan textsnutten för en restaurang visa genomsnittlig prisklass, textsnutten för en receptsida kan visa den totala förberedelsetiden, ett utdrag för en musikalbum skulle kunna räkna upp låtar tillsammans med en länk för att spela varje låt. Dessa adderade uppgifter hjälper till att öka din klickfrekvens eftersom användarna kan förhandsgranska mer om din länk innan de bestämmer sig för att klicka.
Du kan hjälpa Google att synliggöra relevant information genom att lägga till extra HTML-kod på dina sidor som hjälper Google att känna igen vissa typer av data och visa det i dina sökresultat.

Mät enkla nyckeltal
Självklart behöver du också mäta resultatet av ditt SEO-arbete. Medan rankingrapporter om sökord fortfarande är en bra indikator på framsteg ger personliga sökningar det svårt att få korrekta värden. När Google som default har personliga sökningar för användare som loggat in med sina Google-konton, har det blivit svårare att spåra hur användarna hittar till din webbplats.
Förlita dig därför mer på enkla nyckeltal (KPI) för att visa resultat, till exempel, antalet landningssidor du har, hur många som faller bort på dessa sidor, och antalet sökord som leder trafik till var och en av dessa landningssidor. Dessa uppgifter kan du få fram med Google Analytics.

 

Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.