Messingen Upplandsväsby ID16

Multihuset Messingen i Upplands Väsby

VARUMÄRKESPLATTFORM – KONCEPT – PROFILERING – WEBBPLATS

Messingen är en multifunktionell byggnad i Upplands Väsby för kultur, sport och kunskap. Huset öppnades augusti 2011 och är ritat av White arkitekter. I oktober 2012 vann Messingen byggbranschens mest prestigefyllda utmärkelse – stora Samhällsbyggarpriset.

Messingen är central i kommunens satsning på en mötesplats där utbildning samsas med bibliotek, konst, musik och konferensmöjligheter. Byggnaden rymmer en mångfald av olika verksamheter som kompletterar varandra och skapar interaktion mellan alla som vistas i byggnaden. På cirka 16 000 kvm huserar bland annat kommunal musikskola, bibliotek, filmvisningssalonger en idrottshall, gym- och danslokaler, musikstudio, två gymnasieskolor, konferenslokaler samt café och restaurang. Samspelet mellan kultur, utbildning och föreningsliv skapar en spännande mötesplats som bubblar av liv och aktivitet från tidig morgon till sen kväll.
ID16 vann en offentlig upphandling och fick därmed uppdraget att profilera och löpande marknadsföra Messingen. Upphandlingen vanns i samarbete med vår partner Sodexo som förvaltar lokalerna.

ID16-teamet har skapat all profilering och marknadsföring för Messingen, vilket inbegripit utveckling av varumärkesplattform och grafisk identitet samt all löpande marknadsföring via t ex webbplatsen messingenhuset.se, kampanjer och tävlingar via Messingenhusets Fanpage på Facebook, events, annonsering m m.

Läs fallstudie

 

VAD TYCKTE UPPDRAGSGIVAREN?

Upplands Väsby kommun

”Id16 har utvecklat en stark varumärkesplattform och profilering för destinationen Messingen. De driver vår marknadsgrupp och det löpande marknadsföringsarbetet och har snabbt satt Messingen på kartan.

”Id16 förstod att tolka våra önskemål och hade en stark vision för Messingen redan då det var en byggarbetsplats. Det var särskilt inspirerande att arbeta enligt deras varumärkesprocess med arketyper. Det gav varumärket en djupare dimension och ett bra avstamp för arbetet med kommunikationen. Jag har hittills inte stött på någon annan byrå som arbetat på ett liknande sätt.

”Id16 förstod att tolka våra önskemål och hade en stark vision för Messingen redan då det var en byggarbetsplats.

Det grafiska konceptet förmedlar på ett utmärkt sätt byggnadens moderna karaktär och dess starka status här i Väsby. Ett konkret exempel på Messingens ökade attraktionskraft är att behörighetskraven till gymnasieskolan redan höjts väsentligt. I det löpande arbetet med att marknadsföra destinationen Messingen arbetar Id16 proaktivt och mycket självständigt. De driver vår marknadsgrupp på ett proffsigt och smidigt sätt och ser till göra verklighet av våra gemensamma visioner.”

 

Väsby logo

Johannes Wikman, Kommunikationsstrateg, Upplands Väsby kommun.

 

Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.