Digital branding

Digital brandning, vad är det?

Är det viktigt för dig att ha ett starkt varumärke? Om det inte är så att du har monopol inom din bransch eller har max 20 potentiella kunder (som dessutom kan bjuda på lunch någon gång om året) så är svaret troligtvis ja. Ett starkt varumärke driver nämligen affärer, det gör att kunderna har en positiv förväntan redan innan de ger sig in i en köpprocess.

Först kanske det kan vara på sin plats att fundera över vad som egentligen menas med ett starkt varumärke. Är till exempel Ryan Air och Saab starka varumärken? Många har ju faktiskt negativa associationer till Ryan Air. De har bland annat varit i blåsväder på grund av dåliga anställningsvillkor för kabinpersonalen. Det florerade även ett rykte om att Ryan Air skulle införa mynttoaletter på planen. Det skrevs upprörda artiklar och inlägg i tidningar och i sociala medier. Tappade dem affärer för det? Nej, tvärtom så sköt bokningarna i höjden och Ryan Air gör trots detta miljardvinster. Eller var det kanske tack vare detta? Ryan Airs varumärkeslöfte är ju att vara billigast. Alltså gnuggade deras marknadsavdelning troligtvis händerna av förtjusning när mediastormen blåste som mest. Det spädde bara på konsumenternas bild av att de är billigast.

Saab å andra sidan är ett varumärke som förknippas med en mängd positiva värden, kopplingen till flygindustrin, bra design, tekniskt nytänkande, svensk kvalitet och säkerhet m m. Men eftersom de uppenbarligen har stora problem med att sälja bilar så kan vi inte påstå att varumärket är särskilt starkt.

Branding handlar i grund och botten om att den totala upplevelsen dina kunder får när de kommer i kontakt med ditt varumärke uppfyller ditt varumärkeslöfte.

För att lyckas bygga ett starkt varumärke så behöver det vara relevant, annorlunda och intressant. I dagens digitala ekosystem så innefattar detta all din kommunikation på nätet. Relevant så att besökarna hittar det de söker, annorlunda för att skapa särskiljning och igenkänning, och intressant för att skapa en positiv känsla och trigga önskad aktivitet. Med bra innehåll och rätt attityd når du både hjärta och hjärna – i den ordningen. För forskningen kring köpbeteenden talar sitt tydliga språk, i princip fattar vi alla våra inköpsbeslut på känsla. Rationaliserar gör vi i efterhand. Vi vill gärna tro att vi är tänkande människor som känner, men i själva verket är vi kännande människor som tänker.

 

Leva upp till ditt varumärkeslöfte

Så vad innebär då brandingarbetet rent praktiskt om på nätet? Det handlar återigen om att leva upp till ditt varumärkeslöfte. Konkret handlar det om att förbättra den totala användarupplevelsen. Här förenas det kreativa arbetet med att skapa intressanta texter, bilder, filmer och annat innehåll med interaktiv och grafisk design med kampanjer via sökmotorer och sociala medier.

När blir man klar undrar du kanske? Egentligen aldrig, det finns nästan alltid något som kan bli bättre. Och en stor fördel med digital brandning är att det hela tiden går att mäta och följa upp. Dels givetvis genom att mäta trafik och konverteringsdata, men också genom att analysera mjukare värden som engagemang, kundnöjdhet och köpbeteende.

 

Comments are closed.

Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.