Digitala kampanjer

Säljdrivande kamapanjerIdag förväntas du finnas där dina kunder befinner sig. Genom att t ex utnyttja sociala medier som Facebook eller YouTube kan du dra nytta av all färdig funktionalitet. Övergången för användarna blir mjuk och nästan omärklig och det är enkelt för dem att interagera i en plattform där de känner sig hemma. Genom att få dem att gilla din Fanpage har du även öppnat en ny digital kanal där de sedan får tillgång till dina nyheter och kampanjer via sin newsfeed. Plötsligt kan de umgås med ditt varumärke lika enkelt och naturligt som de umgås med sina egna vänner.

På liknande sätt fungerar annonsering på Facebook och Google AdWords. Även digitala nyhetsbrev är ett sätt att fånga intresse och leda in besökare ur din målgrupp till din webbplats, till en produktfilm på YouTube, en tävling på din Facebook Fanpage eller kanske direkt till din e-butik.

 

Förhöj värdet på din produkt

Genom bra digitala tjänster kan du höja det upplevda värdet på dina produkter. Med en bättre utformad webbplats förenklar du användbarheten och förmedlar en mer positiv bild av ditt varumärke. Genom att förpacka din produkt smartare och snyggare och ge användaren möjlighet att interagera med ditt företag eller andra användare på ett intressant eller underhållande sätt skapar du viktiga mervärden som ger din produkt ett högre värde som kanske kan motivera ett högre pris. Dessutom kan dina kunder börja konsumera ditt varumärke redan på nätet.

 

Kanalval

I digitala kampanjer krävs inte alls så stora medieinvesteringar som i traditionella kanaler. Dock bör du fundera över om kampanjkonceptet även kan involvera off line media. Låt inte en förutbestämd mediabudget bestämma dina kanaler. Utgå i stället från själva idén. Kan du integrera kampanjen via fler kanaler kan den ge större räckvidd och även bli intressantare. Fundera över hur alla kanaler on och off line kan stötta varandra.

 

Konceptutveckling

Grunden för en bra digital kampanj är en bra idé och ett väl formulerat budskap. Ge dina strategier liv med idéer som engagerar dina kunder och skapar sann konversation. Ett bra koncept ska stärka varumärket långsiktigt och förutsätter därför tydliga mål och en bra brief.  Börja med att sätta upp mätbara mål och formulera den kreativa briefen.

 

Engagera dina ambassadörer

Att din digitala kampanj blir viral är givetvis önskedrömmen men det finns aldrig någon garanti för att du ska lyckas få den där verkligt virala effekten. En rolig och tankeväckande idé är själva nyckeln till framgång. Sträva sedan efter att ge besökaren bra verktyg för att sprida ditt budskap vidare på ett enkelt och underhållande sätt. Det ligger i det digitala beteendet att vilja dela med sig.

 

Kampanjuppföljning

Ett mycket viktigt steg i en kampanj är att kontrollera och tolka utfallet. Genom att kontinuerligt mäta och utvärdera kan du steg för steg förbättra din ROI. Precis som med traditionell media bör du börja med att räkna ut hur mycket en nådd mottagare är värd. Mät hur många du nått via organisk spridning. Och tänk på att ett tips från en vän känns alltid mer tillförlitligt än ett budskap från ett företag och följaktligen bör ses som mer värt.

 

Landningssidan

Om målet är att locka in besökaren till din egen webbplats så är det oerhört viktigt att användaren länkas till till en relevant och intressant landningssida och matchar den sökning eller länk som besökaren klickat på. Du kan inte locka med tårta och bjuda på vatten och bröd när besökaren hörsammat din inbjudan.

Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.