Content marketing

Content marketing ID16

Med content marketing förser du din målgrupp med olika former av information som de av eget intresse tar del av. Det kan vara tips och kunskap, digitala verktyg för att göra rätt val, eller intressanta och inspirerande historier, underhållning med mera. Det viktiga är att det skapar en närmare relation till ditt varumärke och för dem ett steg närmare ett köp. Därför vill man helst komma in tidigt i kundernas köpprocesser när de börjar söka information, och inte först när de letar efter en leverantör. Nästan alla köpprocesser inom B2B och B2C börjar ju idag med en Googlesökning. Så frågan är om du vill vara med redan då, eller bara slåss om lägsta pris?

 

Din webbplats är navet i din kontakt med nya och gamla kunder

Det är ju ganska lätt att komma igång med sociala medier. Att göra några inlägg på Facebook eller Twitter kan väl inte vara så svårt? Låt mig då på en gång göra klart att det inte är det jag menar när vi pratar om content marketing. Nej, fokus ska ligga på verkligt kvalitativt innehåll och navet för detta är din webbplats och inget annat. På din webbplats kan du enkelt och naturligt leda besökarna vidare och bekanta sig med ditt varumärke och dina produkter. Så lägg krutet på att bygga din sajt så bra det bara är möjligt. Varför ska kunderna ta omvägen kring andra medier för att läsa om dina lösningar när du kan berätta det själv? Vem, om inte ni själva, kan bättre förmedla just ert varumärke och det som ni vill lyfta fram? Nyhetsbrev, sociala medier, gästbloggning, sök- och displayannonser med mera är några fantastiska sätt för att leda besökare till din webbplats. Men ta dig först en ordentlig funderare på vad de ska göra när de väl har hittat dit.

 

”Vi har inte tid med content marketing, vi måste fokusera på sälj”

Många företag som jag träffar säger samma sak, det tar för mycket tid att satsa på content marketing. Och det tycks inte bara vara svenska företag som tänker så. En nyligen genomförd undersökning i Nordamerika av Curata visade på att de två största upplevda utmaningarna hos B2B-företag vid arbetet med content marketing var brist på tid och svårighet att producera tillräckligt med kvalitativt innehåll. Av de drygt 1200 respondenterna upplevde 69 procent att det var svårt att producera innehåll och 65 procent att det inte hinner med. En motsvarande undersökning i Sverige skulle förmodligen visa på liknande siffror.

Vänder man på frågeställningen kan man också invända att säljarbete tar väldigt mycket tid i anspråk, framför allt när det gäller B2B och kapitalprodukter inom B2C. Hur mycket säljtid skulle ni spara om kunderna själva kunde bekanta sig med ert varumärke och era produkter och sedan av eget intresse kontaktade er? Tänk om ni slapp återupprepa hela säljprocessen från ”ruta ett” med varje enskild person och i stället satsade på riktigt bra presentationsmaterial på nätet.

 

Nästan alla köpprocesser startar med en sökning

Nej, det går tyvärr inte att komma ifrån att content marketing tar tid. Men frågan är vad som är alternativet? Nätet, mobiliteten och sociala medier har förändrat förutsättningarna för hur du som företag kan kommunicera med din målgrupp. Det räcker inte längre med att trycka ut ditt budskap via annonser och PR. Nu har kunderna initiativet i köpprocessen och de flesta köp inleds idag med en sökning i Google. Därför behöver budskapet vara attraktivt och skapa värde för att de skall vilja ta det till sig. Det handlar om att med innehåll som intresserar och engagerar, skapa och stärka ditt varumärke, generera leads och konvertera potentiella köpare till lojala kunder. För att lyckas behöver din satsning vara långsiktig, produktionen utföras systematiskt och publicering ske regelbundet. Du och din organisation måste börja tänka och arbeta som ett medieföretag.

 

Hur börjar du arbeta med content marketing?

Så när du väl ska börja arbeta aktivt med content marketing. Hur gör du rent praktiskt, hur skall du planera och fördela arbetet? Här kommer några praktiska tips för dig som vill komma igång.

 

1. Utarbeta en innehållsstrategi

En innehållsstrategi hjälper dig att fokusera på rätt målgrupper, och att styra tid, pengar och resurser dit det ger mest effekt. Börja med att bestämma vilka ämnen ni bör berätta om, vilka material och format bör tas fram och inte minst, vilka kanaler ni bör fokusera på. Det är också viktigt att du har koll på vilka sökord och sökordsfraser som ska ligga till grund för ditt textinnehåll.

 

2. Gör en plan för innehållsarbetet

När strategin tagit form behöver du göra en redaktionell planering. Vad, hur och när ska det produceras och var och när skall det publiceras. Du behöver förstå den redaktionella processen och känna till vad som krävs för att producera kvalitativt innehåll. Detta för att du skall få kontinuitet i publiceringen och slippa brandkårsutryckningar.

 

3. Sätt samman din redaktion

Du kommer att behöva en redaktion, ett bra team som långsiktigt, systematiskt och regelbundet producerar och publicerar innehåll. Redaktionen kan vara allt från enbart en person som producerar allt, till ett helt arbetslag med mer eller mindre regelbundet anlitade interna och externa medarbetare.

 

Här krävs många olika kompetenser som ska samarbeta, exempelvis:

  • Faktaresearch
  • Copywriting, journalistik
  • Foto och bildproduktion
  • Videoproduktion
  • Grafisk formgivning
  • Sökmotoroptimering
  • Webbpublicering
  • Sociala marknadsföring, m m

 

Se också till att knyta till dig personer i din organisation som är intresserade av att bidra med idéer och faktaunderlag.

 

4. Var uthållig

Var beredd på att det tar tid att ta fram högkvalitativt innehåll och att publicera det på bästa sätt i flera kanaler. Du behöver etablera det redaktionella arbetet för att din satsning på content marketing inte skall självdö efter bara några månader. Det tar också tid innan arbetet ger utdelning. Men belöningen kommer steg för steg bara du har tålamod. Var heller inte rädd för att dra igång bara för att du inte har alla förutsättningar helt på plats. Varje steg är en bit på vägen och du och ditt team kommer att utvecklas succesivt. Lycka till!


Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.