Google search

Tips för Modern SEO

Om din business är beroende av bra sökresultat för att driva trafik och försäljning så kommer Googles sökresultat betyda mycket för hur dina kunder hittar dig. Är du ute efter att bli sedd och klickad så kommer här några heta tips för att öka din synlighet i Google.

Sök utan sociala medier tandlöst
Separationen av sök och sociala medier är officiellt borta. Sociala signaler som Twitter shares, Facebook likes och social bookmarking påverkar kraftigt din sökmotorrankning. I huvudsak är sökresultaten personligt för varje person. Med varje SEO-kampanj du startar, inkludera en social för aspekt för att underlätta interaktion och informationsutbyte.

Bra innehåll viktigast
Länkar till bra innehåll är nyckeln till framgång på nätet. Google är smart, det kan upptäcka och straffa betalda länkar och spam-länkar till sämre rankning. För den mest effektiva långsiktiga SEO-strategin flytta tillbaks ditt fokus till bra innehåll. Det gäller såväl på din webbplats som på andra platser på nätet. Att gästblogga är exempelvis ett utmärkt sätta att försöka skapa försprång mot konkurrenterna. Pröva gärna även att söka dig till bloggar som ligger lite utanför din egen kategori.

Marknadsför dig lokalt
Om ditt företag är beroende av lokala listor, koncentrera sig på att skapa en bra placering i Google Places. Många Google-sökningar visar Google Places listor och användarna agerar på detta. Företaget SEOmoz, som för övrigt utvecklat en mycket välgjord SEO-programvara, har undersökt ögonrörelser hos respondenter som betraktat Googles sökresultat. Undersökningen visar att användarna dras till någon av Google Places listningar, oavsett om de är blandade i organiska listor, är koncentrerade i en grupp av sju eller till och med nämns i mitten av resultatsidan. Värmekartan ovan visar ögonaktiviteten kring en Google-sökning på ”pizza”. Du kan nå en bättre placering i Google Places genom att använda:

Citat: Se till att din korrekta affärsinformation listas hos så många ansedda källor som möjligt runt på nätet.

Google Places sidoptimering: Precis som för din webbplats, se till att din Places-sida är korrekt optimerad. Inkludera kategorier som matchar exakt, och peka din Places sida tillbaka till en stad-specifik landningssida om möjligt.

Recensioner: Google visar bara recensioner från Google, men recensioner från guider och  sammanställare som Yelp, Superpages eller Trip Advisor kan hjälpa till att öka din digitala närvaro.

Var konsekvent
Om du skriver ”Sthlm.” Istället för Stockholm på din Google Places sida, se till att dina andra listor återspeglar samma ord.

Skriv för människor, inte sökrobotar
Användare söker i Google eftersom de har en fråga. Försök att förutse dessa frågor, om det är den bästa utomhusfärgen eller var du kan få den lägsta mobilkostnaden. Dina sökord och innehållet på dina sidor bör återspegla svaren på dessa frågor. Sökordsanalys tar tid och kräver envishet men det är utan tvekan den viktigaste aspekten av SEO. Tänk inte på sökord som data, utan försök att föreställa dig den person som kommer att skriva in sökordet och vilka frågor som rör sig i hans eller hennes huvud.

Kontrollera din Backend – Schema.org, Microformats och Rich Snippets
Google, Yahoo och Bing har gemensamt utvecklat Schema.org, en uppsättning webbplatsstandards som instruerar sökmotorerna vad din webbplats handlar om, vilket gör det lättare för dessa sökmotorer att läsa webbplatsens data och index.

Snippets (utdrag) kallas de textrader som visas under varje sökresultat. De är utformade för att ge användarna en känsla för vad som är på sidan och varför det är relevant för deras sökning. Om Google förstår innehållet på dina sidor, kan de skapa s k rich snippets med detaljerad information. Till exempel kan textsnutten för en restaurang visa genomsnittlig prisklass, textsnutten för en receptsida kan visa den totala förberedelsetiden, ett utdrag för en musikalbum skulle kunna räkna upp låtar tillsammans med en länk för att spela varje låt. Dessa adderade uppgifter hjälper till att öka din klickfrekvens eftersom användarna kan förhandsgranska mer om din länk innan de bestämmer sig för att klicka.
Du kan hjälpa Google att synliggöra relevant information genom att lägga till extra HTML-kod på dina sidor som hjälper Google att känna igen vissa typer av data och visa det i dina sökresultat.

Mät enkla nyckeltal
Självklart behöver du också mäta resultatet av ditt SEO-arbete. Medan rankingrapporter om sökord fortfarande är en bra indikator på framsteg ger personliga sökningar det svårt att få korrekta värden. När Google som default har personliga sökningar för användare som loggat in med sina Google-konton, har det blivit svårare att spåra hur användarna hittar till din webbplats.
Förlita dig därför mer på enkla nyckeltal (KPI) för att visa resultat, till exempel, antalet landningssidor du har, hur många som faller bort på dessa sidor, och antalet sökord som leder trafik till var och en av dessa landningssidor. Dessa uppgifter kan du få fram med Google Analytics.

 

Comments are closed.

Kontakta oss

ID16 Communication AB
Tegnérgatan 39, SE-111 61 Stockholm, SWEDEN
Tel: +46 8 545 515 00
Epost: info@id16.se
Google+

Varför ID16?

ID16 är en kommunikationsbyrå specialiserad på varumärkesutveckling och content marketing. Vill du nå ut, höja användarupplevelsen och skapa engagemang hos dina kunder och användare? Behöver du en partner som engagerar sig långsiktigt i din marknadsföring? Någon som hjälper dig att sätta upp mätbara mål och som kontinuerligt och proaktivt utvecklar dina digitala kanaler? Och dessutom regelbundet rapporterar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.